Tags

, , , , , ,

Beste Stijn Streuvels

Een residentie in uw huis is een kwelling, omdat het onbeschrijfelijke genot van het verblijf en de literaire inspiratie danig op de proef worden gesteld door de tijd die hier duidelijk hoorbaar wegtikt.

Uw oneindige gastvrijheid zal niet worden vergeten bij de première van mijn libretto Babel (I Solisti del Vento, Vlaamse Opera, HETPALEIS), de komende publicatie van een bundel aforismen en het zesde deel van mijn literaire cyclus absurde fabels ‘CONFIDENTIES AAN EEN EZELSOOR’ (Uitgeverij Vrijdag).

Aan onze nachtelijke séances koester ik onvergetelijke herinneringen. Over de meest uiteenlopende onderwerpen waren wij het zo roerend eens en zo hartstochtelijk oneens dat ik het gevoel had gesprekken te voeren met mezelf.

Eén nacht heb ik uw huis verlaten, omdat ik een prijs in ontvangst mocht nemen, nabij de berg waar ik door het jaar resideer. Mijn excuses. Het gevoel dat u daarbij en ook tijdens het schrijven zelf overvalt, (her)kent ge wel: Grote Blijdschap en een hart gelijk een zomerzon, waarmee ge gans de wereld van warmte wilt voorzien.

Dat gevoel neem ik mee, van uw Klijteberg naar mijn Oedelem-Berg.

Ik liet hier nog een kleine literaire verrassing, die u en alle toekomstige bezoekers van uw huis zullen kunnen lezen, dankzij de Provincie West-Vlaanderen, Passa Porta en residentieverantwoordelijke Tom Houtman…

Ik zeg u geen vaarwel en wens u bij deze de Zunne

Frank Adam

FrankAdam-vaarwelLijsternest2015

CULTUURPRIJS VAN BEERNEM 2014 WOORD EN LITERATUUR. Bekroont een loopbaan, een oeuvre of speciale verdienste voor het brede culturele veld.

‘Met zijn ‘CONFIDENTIES AAN EEN EZELSOOR’, ‘De Wereld’, zijn ‘Erotische Fabels’, Liefdesfabels en recent zijn bejubelde ‘Belgische Fabels’ blies hij de traditie van Fontaine nieuw leven in. Meer nog, hij gaf de kunst van het fabelschrijven een nieuw elan… Hij bracht heel wat werk naar theater, met succes en bijhorende prijzen, bracht luisterspelen voor de radio en poëzie op hoog niveau, zowel voor volwassenen als voor kinderen. Zijn naam is bijbels, zijn werk soms duivels… Hij staat bekend als satirisch, soms spottend, confronterend, ontluisterend, soms roerend en ontroerend maar altijd raak…. (16.01.2015 Juryverslag op www.frankadam.be)

Hartelijke gelukwensen aan de genomineerden Kristien Dieltiens, Kurt Saey en Ilse De Koe.